Moraalia! Hyvä Aamulehti - tai no

Tainnut mennä jo kierrätykseen se parin viikon takainen Aamulehden Asiat-liite, joka sai oikeasti ilahtumaan: Siinä oli lähes kahden sivun kirjoitus Leena Vilkalta ja kun tarkemmin katson, niin sehän on netissä ja perässä se eilinen mielipidekirjoitus, joka saa kommentin "tai no".

Tuo juttu siis selviää tuolta - Leena Vilkka kirjoittaa asiaa ja Aamulehti oli rohkea kun julkaisi sen. Tarkoituksenahan on lehden profiloiminen keskustelevaksi ja erilaisia mielipiteitä esiintuovaksi, mutta tällä kertaa se oli minun mieleeni.

Vilkan juttua vastapäätä oli vielä Jyrki Lehtola (joka sekin löytyy siitä samasta netistä), joka silloin kirjoitti ihan fiksuja vanhojen miesten nurinoita kaiken (tv-kritiikkien) menosta moraalittomaan suuntaan. Ei mitään uutta auringon alla siis.

Molemmissa kirjoituksissa on kyse moraalista - ja siitä minä pidän. Minun maailmankuvani ei toki ole täysin sama kuin Vilkalla tai Lehtolalla (hui!) (olen ollut nuriseva vanha mies jo kaksikymppisestä lähtien, fiksuudesta en sano mitään), mutta silti moraalista on hyvä puhua, käsitti sen sitten miten tahansa. Minulle moraali liittyy keskeisesti siihen, mistä elämässä on kyse eli kahdesta suunnasta. Minulla ei ole Hyvää ja Pahaa, vaan ennemmin kehitys ja ei-kehitys (jotka ovat tavallisesti varsin vastakkaisia, mutta osin myös suhteellisia käsitteitä...). Moraali on luonnollinen asia, mutta ei suinkaan mitenkään selvä, ellei siitä puhuta.

Minulle oli siis varsin masentavaa ja maan pinnalle palauttavaa, kun Aamulehti julkaisi eilen sen "tappavat kasvissyöjätkin porkkanoita" -kirjoituksen. Taidanpa kirjoittaa sinne vastineen - taas kerran... huoh.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mahtavat banaanimuffinit

Kuusi väriä: Violetti

Helppoa ja herkullista kikjauhoista